Breng je doelgroep in kaart
Weten wie je bent is één, maar voor wie doe je het eigenlijk? Vraag jezelf daarom af: voor wie zijn jouw producten of diensten eigenlijk bedoeld? Door je doelgroep specifiek in kaart te brengen, kun je op een doelgerichtere manier communiceren en een betere klantrelatie opbouwen.
Voor iedereen?
Ik val gelijk met de deur in huis: ‘iedereen’ is geen doelgroep. Als je iedereen wil benaderen, benader je niemand. Kijk daarom naar diverse, zogenoemde segmentatiecriteria. Richt je je op mannen of vrouwen? Jongeren of ouderen? Waar woont jouw doelgroep? Wat is het gemiddelde opleidingsniveau? Binnen welke inkomenscategorie vallen ze? Je zou denken dat doelgroepbepaling op deze manier exclusief is, maar dat is het niet.
Meerdere doelgroepen formuleren
Afhankelijk van je product of dienst heb je veelal niet één doelgroep waarop je je richt. Vaak doe je er goed aan om meerdere doelgroepen te formuleren zodat je je product of dienst voor specifieke typen mensen in de markt kunt zetten als het om communicatie gaat. Verschillende doelgroepen hebben namelijk verschillende behoeften. Het kan daarom waardevol zijn om zogenoemde persona’s te ontwikkelen. Dit zijn specifieke omschrijvingen waarmee je je doelgroep een gezicht geeft en er een (fictief) person van maakt.
Formuleer een propositie per doelgroep
Breng zowel je doelgroepen als de bijbehorende behoeften in kaart, zodat je ze op een goede manier kunt samenbrengen. De propositie is de manier waarop je je product of dienst in de markt zet. Omdat mensen zichzelf willen herkennen, is het belangrijk dat je in het kort, op een zo nauwkeurige wijze omschrijft waarop specifieke doelgroepen blij worden van hetgeen je ze biedt.
Als je over doelgroepomschrijvingen beschikt, weet je niet alleen op wie je je richt, maar maak je ook concretere vervolgstappen voor de manier waarop je dit doet. Als je weet wat je doelgroep nodig heeft en weet op welke manier je hier aan voldoet, kun je dit op een duidelijke manier naar buiten communiceren. Succes met het formuleren van je doelgroep! Kom je er niet uit en zou je graag wat hulp willen gebruiken? Ik help je graag. Neem dan even contact met mij op door dit formulier in te vullen.
Liefs,
Marlissa