fbpx

Hoe onderscheid je je van anderen met de Golden Circle?

Efficiënte marketing en een goede relatie met je doelgroep valt en staat met een goed beeld van wie je bent en wat jouw onderneming van concurrenten onderscheidt. Ga daarom eens terug naar de basis en laat je niet uit het veld slaan als je je realiseert dat dit een moeilijkere opgave is dan je verwachtte. Vaak gaan dingen ‘gewoon’ zoals ze gaan en op de automatische piloot. Met de Golden Circle van Simon Sinek ga je op een gestructureerde manier terug naar het begin. 

Een gouden cirkel?

Eigenlijk zijn het er 3: waarom, hoe en wat. Je kunt het model op twee manieren gebruiken: van binnen naar buiten en van buiten naar binnen. Ik vind het belangrijk om stil te staan bij de identiteit van je onderneming en daarom raad ik altijd de inside out-methode aan. Klanten geloven in waarom je iets doet en niet in wat je doet. Hoe meer je vanuit je ‘why’ handelt en communiceert, hoe authentieker en geloofwaardiger je bent. Hoe groter de kans is dat je anderen meekrijgt, inspireert en tot klant maakt. Door je waarom kan je je onderscheiden van concurrenten. Dat betekent dat we beginnen met ‘waarom’ en vervolgens doorwerken naar ‘hoe’ en ‘wat’. Maar goed, waar staan die woorden eigenlijk voor?

1. Waarom

Als je al een tijdje op de automatische piloot vliegt, ben je je initiële drijfveren misschien uit het oog verloren. Denk daarom eens na. Waarom bestaat jouw bedrijf eigenlijk? Wat wil je het liefste bijdragen? Voorbeeld: voor Coolblue zou een antwoord op deze vraag kunnen zijn: we willen een voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgericht ondernemen en we willen waarde toevoegen. 

2. Hoe

Heb je je ‘waarom’ helder? Ga dan naar de volgende stap en sta stil bij de manier waarop je de hiervoor geformuleerde ‘waarom’ realiseert. Het gaat hierbij minder om de concrete stappen dan om het onderscheidend vermogen. Wat doe je anders om je belangrijkste doelstellingen na te leveren en hoe doe je dit anders dan andere klanten? Kijken we opnieuw naar Coolblue, dan gaat het om het bieden van de meest klantgerichte productreis door de verwachtingen van klanten te overtreffen en de service die ze bieden te maximaliseren. Coolblue heeft het dan bijvoorbeeld over een eigen bezorgnetwerk en installatieservices en het feit dat wordt stilgestaan bij hoe onderliggende behoeften van klanten in de klantreis worden geïmplementeerd. Je kernwaarden kunnen je ook goed helpen bij het formuleren van je hoe. Heb je nog geen kernwaarden? Lees dan deze marketingtip.

3. Wat

De laatste stap is het resultaat van de optelsom van ‘waarom’ en ‘hoe’. In andere woorden: waar bij de eerste stap ‘winst’ geen antwoord kon zijn, kan dit nu wél het geval zijn. Toch hoeft dit niet uitsluitend te zijn waar het om gaat. Des te belangrijker is de wijze waarop je je (potentiële) klanten met jouw product(en) of dienst(en) tegemoet komt en hoe je ze in hun behoeften voorziet. 

Als je alle stappen hebt doorgewerkt, heb je op een goede manier inzichtelijk gemaakt wie je bent en hoe je je van je concurrenten onderscheidt. Dat laatste is vervolgens natuurlijk weer een goede basis voor jouw communicatie richting je doelgroep omdat je op die manier helder duidelijk maakt waar je voor staat en wat ze van je kunnen verwachten. 

Liefs,
Marlissa

Of stuur mij een bericht door onderstaand formulier in te vullen