Formuleer passende kernwaarden
Als je het mij vraagt is authenticiteit één van de belangrijkste voorwaarden voor efficiënte, doeltreffende marketing en het creëren van een waardevolle relatie met klanten. Wie trouw is aan zichzelf, maakt vastberaden keuzes, vertelt een geloofwaardig verhaal en daarmee ga je jouw potentiële klanten bereiken. We beginnen daarom bij het begin: het formuleren van goede kernwaarden.
Wat zijn kerwaarden?
Als je onderneming een persoon was, vormden de kernwaarden de basis van zijn of haar persoonlijkheid. Het zijn de richtinggevende drijfveren of eigenschappen die in één oogopslag duidelijk maken waar je voor staat en welke kant je op gaat. Ze dienen daarom op een passende manier geïntegreerd te worden in je gehele bedrijfsvoering en hiermee óók in je marketing. Zo vertel je eenduidige en geloofwaardige verhalen waarmee je aansluiting vindt met (potentiële) klanten, weten huidige klanten precies wat ze aan je hebben en weet jij — tot slot — waar je toekomstige keuzes op kunt baseren. Inderdaad, niet op onderbuikgevoel, maar op wie je bent en waar je naartoe wilt.
Hoe formuleer je jouw kernwaarden?
Idealiter formuleer je er 3 tot 5. Zo creëer je duidelijke randvoorwaarden en voorkom je een wildgroei aan kernwaarden en dat je de basis uit het oog verlies. Om tot die basis te komen, is het belangrijk dat je teruggaat naar je kern. Waarom ben je je onderneming eigenlijk gestart? Maar ook: wat maakt jou uniek in wie je bent en wat je doet? Waarschijnlijk heb niet alleen jij hier een idee over, maar denken ook je personeel en anders kennissen of vrienden graag met je mee. In een brainstormsessie bijvoorbeeld. Schrijf eerst alle kernwaarden waarin je je herkent en maak — als het er veel zijn — een top 10. De eerste 3 tot 5 zijn de waarden waarmee je aan de slag gaat. Omschrijf waarom juist deze zo belangrijk zijn. Hoe integreer je ze nu in je processen en hoe kun je dit in de toekomst (nog beter) doen?
Deze lijst met kernwaarden kan je helpen. Download het hier!
Randvoorwaarden of kernwaarden?
Kernwaarden zijn de waarden die jou uniek maken. Ze komen vanuit de basis en zijn nauw verbonden aan de missie en visie van je onderneming. Houd dit tijdens de zoektocht in je achterhoofd. Op die manier filter je eigenschappen als ‘klantgerichtheid’, ‘snelle levering’ en ‘optimale service’ er in één keer uit. Dat zijn dingen die ik omschrijf als randvoorwaarden. Ze zijn essentieel om jouw bedrijf te laten lopen. Dit is wat klanten van je verwachten of zelfs eisen. Zoom daarom iets uit: wat is het dat jou klantgericht maakt? Hoezo is jouw service ‘optimaal’?
Kortom, kernwaarden vormen de basis voor goede marketing. Ga terug naar de basis en formuleer je belangrijkste eigenschappen, zodat je een mooi verhaal deelt met je doelgroep. Kom je er niet uit? Geen probleem: het is voor velen een lastige taak. Ik help je graag. Stuur mij dan even een berichtje, zodat we kunnen afstemmen wat voor beiden het beste werkt.
Liefs,
Marlissa